Skip to main content

Inspelning av samtal – vad gäller – vad behöver du?

Inspelningar av telefonsamtal är inte bara begränsade till fasta telefoner och mobiler, utan även till samtal som sker via Internet. VoIP-tjänster som Skype, WhatsApp och Viber används ofta för affärs- och privatsamtal, vilket innebär att inspelningar av dessa typer av samtal numera är vanliga. Det finns många fördelar med att spela in telefonsamtal; vissa företag gör det för att skydda sig mot bedräglig verksamhet eller rättsliga åtgärder, medan andra använder det som ett utbildningsverktyg för att förbättra kundservicen. Men är det lagligt eller olagligt att spela in samtal och när är det i så fall ok?

Spela in samtal lagligt

Det finns några saker att tänka på när du spelar in samtal. I Sverige är det lagligt att spela in telefonsamtal om alla inblandade parter har gett sitt samtycke. Detta innebär att du inte kan spela in ett samtal utan den andra personens vetskap och tillstånd. Detsamma gäller för samtal som sker via internet.

Var god vänta… ditt samtal kopplas strax fram

När du sitter i kö i väntan på att kopplas fram till en handläggare så kan du rätt ofta höra en förinspelad röst som säger att detta samtal kan komma att spelas in för kvalitetskontroll. Detta är ett exempel på när alla inblandade parter har gett sitt samtycke till inspelningen. Personen som väntar ges ett val ofta följt av hänvisning till hur personuppgifter hanteras.

Om du vill spela in ett telefonsamtal är det därför viktigt att du först informerar den andra personen (eller personerna) om att samtalet kommer att spelas in. Om de inte samtycker till detta kan du inte spela in samtalet.

Rätt utrustning för ljudkvalité och samtalsinspelning

Så om samtalsinspelning är aktuellt för er så finns det även några andra faktorer att ta hänsyn till kopplat till kvalité, enkelhet och lagring.
När det gäller kvaliteten på inspelade samtal finns det några saker att tänka på. Först och främst beror ljudkvaliteten på mikrofonen och högtalarna du använder. Om du använder datorns inbyggda mikrofon och högtalare är det möjligt att kvaliteten inte blir lika bra som om du använder ett headset.

En annan faktor som kan påverka ljudkvaliteten är anslutningshastigheten. Om du spelar in ett VoIP-samtal påverkas kvaliteten på inspelningen direkt av hastigheten på din internetanslutning. Ju högre bandbredd, desto bättre blir kvaliteten på inspelningen.
När det gäller användarvänlighet finns det också några saker att tänka på. Om du spelar in samtal med ett program, se till att programmet är lätt att använda och har alla funktioner du behöver. Vissa program låter dig spela in både inkommande och utgående samtal, medan andra bara låter dig spela in det ena eller det andra. Välj den applikation som bäst passar dina behov.

När det gäller lagring har du några alternativ. Du kan lagra inspelningar på din dator, på en server eller i molnet. Om du väljer att lagra inspelningar på din dator ska du se till att du har tillräckligt med utrymme. Inspelningar kan ta upp mycket utrymme, så det är viktigt att tänka på.

Via Telcloud – VoiceGO ́s telefonilösning så sitter du på rätt grundförutsättningar. VoiceGo ́s programvara uppfyller alla bestämmelser och erbjuder inspelningar av hög kvalitet som lagras säkert i molnet.

Varmt lycka till!
/Teamet på Telcloud